Az ajándékhordáshoz zeppelint használó Mikulást ábrázoló karácsonyi üdvözlőlap (közkincs kép, 1909 körül) |
Az első ismert karácsonyi üdvözlőlapot Michael Maier küldte 1611-ben I. Jakabnak, Anglia királyának, valamint fiának, Henry Fredericknek, Wales hercegének. A lapot 1979-ben Adam McLean fedezte fel egy skót irattárban. Az első kereskedelmi forgalomban kapható kártyát Sir Henry Cole megrendelésére John Callcott Horsley tervezte 1843-ban Londonban. A központi képen egy család három generációja mondott tósztot a címzett tiszteletére: mindkét oldalon jótékonysági jelenetek voltak, ahol a szegényeknek élelmet és ruhát adtak. Az együtt borozó család állítólagosan ellentmondásosnak bizonyult, de az ötlet később eszesnek bizonyult. Végül összesen 2050 kártyát nyomtattak ki, és még abban az évben egy-egy shillingért árulták.
A korai brit kártyákon ritkán szerepeltek téli vagy vallási témák, ehelyett a virágokat, tündéreket és más fantáziadús mintákat részesítették előnyben, amelyek a tavasz közeledtére emlékeztették a címzettet. Népszerűek voltak a humoros és szentimentális gyermek- és állatábrázolások, valamint az egyre bonyolultabb formák, díszítések és anyagok. 1873 karácsonyán a „Prang and Mayer” litográfiai cég üdvözlőlapokat kezdett készíteni a brit piac számára. A cég 1874-ben kezdte meg a karácsonyi üdvözlőlapok értékesítését Amerikában, és ezzel az első olyan nyomda lett, amely kártyákat kínált Amerikában. Tulajdonosát, Louis Prangot néha az „amerikai karácsonyi kártya atyjának” nevezik. 1880-as évekre Prang évente több mint ötmillió kártyát gyártott a kromolitográfiás nyomdai eljárással. 1880-as években azonban kártyáinak népszerűsége olcsó utánzatokhoz vezetett, amelyek végül kiszorították a piacról. A képeslapok megjelenése véget vetett a bonyolult, viktoriánus stílusú képeslapoknak, de az 1920-as évekre visszatértek a borítékos képeslapok. A Manchester Metropolitan Egyetem kiterjedt Laura Seddon üdvözlőkártya-gyűjteménye 32 000 viktoriánus és Edward-kori üdvözlőkártyát foglal magába, amelyeket a kor nagy kiadói nyomtattak, köztük Nagy-Britannia első kereskedelmi forgalomba hozott karácsonyi üdvözlőkártyáját.
A karácsonyi üdvözlőlapok gyártása a 20. század folyamán számos írószergyártó számára jövedelmező üzletág volt, a kártyák dizájnja pedig folyamatosan fejlődött a változó ízlés és nyomdatechnika függvényében. A ma már széles körben ismert Hallmark Cards márkát 1913-ban Joyce Hall alapította testvére, Rollie Hall segítségével, hogy saját gyártású karácsonyi üdvözlőkártyáikat forgalmazza. A Hall testvérek a személyesebb üdvözlőkártyák iránti növekvő igényt használták ki, és jelentős sikert értek el, amikor az első világháború kitörésével megnőtt a katonáknak küldendő kártyák iránti kereslet. A világháborúk a hazafias témájú kártyák megjelenését eredményezte.
Magyalágon ülő madárt ábrázoló karácsonyi képeslap (1906, közkincs kép) |
Az amerikai háztartások által kapott képeslapok becsült száma az 1987-es 29-ről 2004-re 20-ra esett vissza. Az e-mail és a telefon lehetővé teszi a gyakoribb kapcsolattartást, és a kézzel írott levelek nélkül felnövekvő generációk számára könnyebbé teszi - különösen az ingyenes e-mailes karácsonyi képeslapokat kínáló weboldalak elérhetőségét tekintve. A csökkenés ellenére 2005-ben 1,9 milliárd képeslapot küldtek az Egyesült Államokban. Egyes kártyagyártók már e-lapokat is kínálnak. Az Egyesült Királyságban a karácsonyi üdvözlőkártyák teszik ki az üdvözlőkártya-értékesítés közel felét, a 2008-as ünnepi időszakban több mint 668,9 millió karácsonyi üdvözlőkártyát adtak el. A többnyire nem vallásos országokban, így például Csehországban a lapokat inkább újévi kártyáknak nevezik, azonban ezeket karácsony előtt küldik, és a hangsúly (design, szövegek) többnyire az újévre helyeződik a vallási szimbólumok elhagyásával
Molnár Bence
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése